Autorski program profilaktyczny realizowany w Przedszkolu Niepublicznym "Kubuś Puchatek" w roku szkolnym 2012-2013. PDF Drukuj

Opracowany przez:

mgr Aleksandrę Jarzynkę

Justynę Zabłocką

 

Zatwierdzony przez:

Dyrektora, mgr Lucynę Krajewską

 

 

PROGRAM PROFILAKTYCZNY

„W ZDROWYM CIELE - ZDROWY DUCH”

 

 

 

WSTĘP

Zdrowie jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Dziecko w wieku przedszkolnym bardzo szybko przyswaja wiadomości, dlatego warto od najwcześniejszych lat wdrażać je do dbałości o własne zdrowie. Głównym celem tego programu jest wyposażenie dziecka w wiedzę o: własnym organizmie i sposobach dbania o zdrowie. Ale także kształtowanie umiejętności i nawyków higieniczno - kulturalnych, zapoznanie dzieci z zasadami racjonalnego odżywiania i zdrową żywnością oraz kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu. Program profilaktyczny „W zdrowym ciele - zdrowy duch” przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym 3 - 6 lat. Należy go realizować w salach przedszkolnych.

 

Cele główne:

  • Wdrażanie dzieci w wieku przedszkolnym do dbałości o własne zdrowie,
  • kształtowanie nawyków higieniczno - kulturalnych,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach zagrażających życiu i zdrowiu,
  • zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami ruchu drogowego,
  • zaznajomienie dzieci z podstawowymi czynnościami ratowniczymi,
  • zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi,
  • kształtowanie postawy prozdrowotnej,
  • zapoznanie dzieci z zasadami racjonalnego odżywiania i zdrową żywnością,
  • rozbudzanie zainteresowań różnymi formami aktywności ruchowej m.in. rekreacyjnej i zdrowotnej.

 

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • Zna podstawowe zasady higieny osobistej,
  • wie, jakie są poszczególne etapy mycia zębów,
  • rozróżnia i nazywa przybory higieniczne i zna ich przeznaczenie,
  • rozumie konieczność systematycznych wizyt u specjalistów (stomatolog, pielęgniarka),
  • rozumie konieczność mycia produktów przed ich spożyciem,
  • rozumie konieczność konsumowania potraw niezbędnych dla zdrowia,
  • wie, że nie należy rozmawiać oraz wpuszczać do domu osób nieznajomych,
  • zna podstawowe zasady ruchu drogowego,
  • zna podstawowe czynności ratownicze,
  • zna numery alarmowe,
  • wie, ze nie należy bawić się zapałkami, gazem, urządzeniami elektrycznymi,
  • wie, że należy zasłaniać usta i nos podczas kichania i kaszlu,
  • wie, w jaki sposób opatrywać rany i skaleczenia,
  • rozumie konieczność systematycznego szczepienie się,
  • rozumie konieczność prowadzenia aktywnego trybu życia,
  • rozumie konieczność przebywania na świeżym powietrzu,
  • chętnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych,
  • zna sposoby aktywnego wypoczywania.

 

Oczekiwane efekty

Dziecko:

  • Zna budowę swojego organizmu, wie jak dbać o swoje zdrowie,
  • przestrzega zasad higieny osobistej,
  • dba o ład i porządek,
  • prawidłowo korzysta z przyborów do mycia,
  • rozumie, że wizyty u specjalistów (stomatolog, pielęgniarka) są konieczne,
  • rozumie, że należy spożywać potrawy niezbędne dla zdrowia,
  • rozumie, że może mu zagrażać niebezpieczeństwo od osób nieznajomych,
  • wie, że nie należy bawić się zapałkami, gazem i urządzeniami elektrycznymi,
  • zna podstawowe zasady ruchu drogowego,
  • zna numery alarmowe,
  • zna czynności ratownicze,
  • rozumie, że należy systematycznie chodzić na kontrolne badania (szczepić się),
  • wie, że skaleczenia, rany należy opatrywać by chronić je przed zakażeniami,
  • czuje potrzebę przebywania na świeżym powietrzu,
  • chętnie uczestniczy w zabawach i grach ruchowych,
  • prowadzi aktywny tryb życia,
  • zna sposoby aktywnego wypoczywania.

 

Realizacja programu:

Metody pracy:

  • Pogadanki, rozmowy, dyskusje w grupie,
  • wiersze, opowiadania, historyjki obrazkowe, piosenki, bajki na DVD,
  • zajęcia sportowe,
  • zajęcia muzyczno - ruchowe,
  • gry i zabawy,
  • spotkania, pielęgniarką, lekarzem i stomatologiem i ratownikiem pierwszej pomocy,
  • spotkania z pracownikami użyteczności społecznej: policjant, strażak,
  • spotkanie z leśniczym, pszczelarzem,
  • olimpiada sportowa,
  • wycieczka na basen,
  • warsztaty z artystą - plastykiem.

 

Formy pracy:

  • Zbiorowe,
  • indywidualne.

 

Środki dydaktyczne:

  • Piosenki,
  • wiersze, opowiadania, historyjki obrazkowe, ilustracje,
  • bajki na DVD,
  • bandaże, plastry,
  • rekwizyty pielęgniarki, stomatologa,
  • magnetofon,
  • telewizor, odtwarzacz DVD,
  • sprzęt sportowy,
  • tektura, papier, kredki, farby, plastelina, masa solna, gips, glina.

 

Treści programu ujęto w następujące kręgi tematyczne:

1. Wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa:

  • spotkanie z policjantem - wrzesień,
  • spotkanie ze strażakiem - maj.

2. Wdrażanie dzieci do spożywania zdrowej żywności:

  • spotkanie z dietetykiem - wrzesień/październik,
  • spotkanie z pszczelarzem - maj.

3. Kształtowanie nawyków higieniczno - kulturalnych:

  • wycieczka do stomatologa w Bardo - październik.

4. Dbanie o zdrowie swoje i innych:

  • badanie postawy ciała - styczeń,
  • kurs udzielania pierwszej pomocy - luty,
  • spotkanie z lekarzem i pielęgniarką - kwiecień.

5. Kształtowanie właściwego stosunku do osób kalekich i chorych:

  • przedstawienie z okazji dnia Babcia i Dziadka w Domu Pomocy Społecznej - styczeń,
  • spotkanie z osobą niepełnosprawną - kwiecień.

6. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej:

  • udział w Olimpiadzie sportowej - maj/czerwiec,
  • wycieczka na basen - maj/czerwiec/lipiec/sierpień.

7. Warsztaty plastyczne - rozwijanie motoryki małej i dużej - listopad.

 

Ewaluacja projektu

- opinie uczestników zajęć,

- arkusz obserwacji,

- refleksje własne i wnioski,

- rodzinny konkurs plastyczny,

- refleksje i opinie rodziców.

 


//

// Stworzone dzięki Joomla!. // Designed by: joomla templates vps Valid XHTML and CSS. //

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
Visitors Counter